Místo na pivko zajdem na kokos



Brazílie je plná kontrastů a jeden z těch mých nejoblíbenějších je všudypřítomná kokosová voda a nepřeberný množství tropických druhů ovoce. I v té nejzabetonovanější džungli jako je Presidente Prudente si můžu dopřát čerstvou kokosovou šťávu přímo z ořechu. A tak si teď před odjezdem užívám po tréninku capoeiry těchto idylických chvilek s kokosem, dokud můžu, protože doma na mě čeká tradiční český pivko nebo kofola, po kterém mi nabobtná břicho a po tréninku dofuním na kole domů velice ztěžka.
A kdyby jen kokos, dneska jsem se rozepsala o pitivu! :)


Stánek s Agua de Coco v Belo Horizonte


Další super zvyk je popíjení tereré neboli maté. Připravuje se studený, se spoustou ledu nebo taky teplý a s různými příchutěmi. Tento zvyk pochází z Paraquaye a mnohem více než v ostatních státech, jsem se s ním setkala právě ve státě Mato Grosso do Sul, který s Paraguaí sousedí.
Tradiční nádoba, ze které se Tereré popíjí se nazývá  guampa, vyrobená z části rohu skotu. Normálně se taky používají hliníkové nebo skleněné nádoby. Tereré koluje v kroužku lidí a během horkých dnů je to to nejlepší osvěžení a navíc uvolní celý organismus.







V Pantanal, ve státě Mato Grosso do Sul je Tereré oblíbený farmáři. Po těžkém dni na pražícím slunci si společně sednou do stínu a popíjí. Stejně tak odpočívají i turističtí průvodci se svými svěřenci. Připomíná to vykuřování vodní dýmky a společnou válendu s amigos v lužáneckým parku

Caldo de cana je úplně první místní nápoj, který jsem vyzkoušela hned po příjezdu do Brazílie. Vyrábí se ze stonků cukrové třtiny a ty prodavači drtí přímo ve stánku, takže pokud máte chuť na šťávu z cany, můžete prodavače bezpečně najít po sluchu. Tomuto třtinovému džusu jsem začala říkat spíš třtinové mlíko, protože svojí konzistencí i chutí mlíko připomíná a byla jsem z toho nadšená jako z alternativy mlíka živočišnýho. Víc o caně jsem se rozepsala tady.



Nejlepší ovocný džus je z goiáby! Tu jsem hned po příjezdu pasovala na svoje nejoblíbenější ovoce na světě. Nikdy dřív jsem se s ní nesetkala. Je to domácí druh z Jižní Ameriky, česky se nazývá kvajáva hrušková a patří do čeledi myrtovitých. Do Česka se prý dováží, ale to mě asi nějak minulo.






Ze žluté maracuji, neboli mučenky purpurové se dělá nejen výborný džus, ale taky je moc dobrá s místní cachaxou nebo tequilou. Kdo ale nemá rád tuny ledu, je lepší si říct předem, nebo vám vypadnou zuby! :D To platí mimochodem o všech zmíněných případech, led cpou všude! Dzzz!





Další výborná věc, která by mě nikdy nenapadla zmixovat:


  • limetky (jen čistou dužinu)
  • kondenzovaný mlíko
  • trochu vody
Je to tak mňamózní, že jsem si to dala, i když mi bylo zle od žaludku a jak jsem byla šťastná! :) 


A jako poslední delikatesu zmíním všudypřítomné acaí. Pamatuju si tohle ovoce z filmu Soul Surfer (nesuďte mě) a z blogu Bethany Hamilton. Od té doby jsem o něm roky nepřemýšlela (vzhledem k cenám) a teď ho mám všude před nosem. Z plodů palmy Eterpie brazilské se dělají džusy, zmrzliny a mojí nejoblíbenější kombinací je smoothie z acaí  s kondenzovaným mlíkem. Acaí je rozšířený po celé Jižní Americe, především v nížinách a centrem výskytu je Amazonie.











A vůbec, čerstvý džusy, kokosy a smoothie jsou samozřejmostí na každým rohu, tak chutná pravý přírodní bohatství!
Kokosy na trhu :)
Happy people with white beatle :-)
Večerní idylka :-) 

TAK NA ZDRAVÍ! :-)

Jen neudělat tu stejnou chybu jako já, že jsem si nepořídila žádnej vlastní hrnek a nerezový brčko...plastový kelímky prší stejně tak jako brčka do kokosových ořechů a vzniká tak neuvěřitelný množství odpadu! Teď už jsem naštěstí poučená a vozím si sebou svoje nádobíčko! (už ho stíhám bohužel i ztrácet, dřevěná lžička z Vánočních trhů se asi právě rozkládá někde v móři :D)

¨

Kdo nezná český online obchod Econeu, tady máte odkaz - http://www.econea.cz/ si můžete koupit třeba to brčko a slavnostně ho zapíchnout do nějakýho výbornýho smoothie!



Tak nám v Česku nezbývá než moštovat a moštovat, ale občas se plácnout přes kapsu a naladit pořádnou tropickou atmošku zvedne náladu a parádně naladí na léto! :-) Brazilci by určitě zase ocenili naše pivko (což je pijácky dokázano! :)), to jejich je totiž hroznej bolehlavák.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

instagram&ochrana divokých zvířat

Deník z Francie: V. Nakažen