instagram&ochrana divokých zvířat


Anglická organizace World Animal Protection začala svůj výzkum zaměřený na odvrácenou stránku wildlife turismu v září 2016 ve městech Puerto Alegría (Peru) a Manaus (Brazílie) uprostřed Amazonie. Turisti, především z Kolumbijské strany, sem dennodenně přijíždí na lodi, aby se pomazlili a vyfotili s delfíny, lenochody, exotickými druhy ptáků, hady a opičkami a podpořili tak velmi rozvinutý business známý pod názvem „selfie safari“. Během výzkumu se ukázalo, že zvířata upytlačená z volné přírody často žijí v otřesných podmínkách a nejednou bylo zaznamenáno týrání zvířat (jeden chovatel dokonce udeřil mravenečníka do tlamy). Zvířata umírají na následky obrovského stresu, jako je tomu například u lenochodů zvyklých 20 hodin denně prospat a ne se „objímat“ s turisty. Hadi například běžně oslepnou kvůli bleskům z fotoaparátů a podobných zvířat doplácejících na podobné aktivity je celá řada – delfínovci amazonští, exotické druhy ptactva, mravenečníci, různé druhy primátů a podobně.
V říjnu 2017 se objevily první zmínky o spolupráci mezi National Geographic Society, World Animal Protection a sociální sítí Instagram. Instagram dnes používá přibližně 800 milionů uživatelů z celého světa a podle výzkumu organizace World Animal Protection narostl počet tkzv. „wildlife selfies“ od roku 2014 o 292%. Společně se snažili vymyslet, jak zmírnit popularitu „widlife selfies“ a obeznámit širokou veřejnost se skutečnými následky jejich počínání.
ilustrační foto, ZOO Lisabon 
4. prosince 2017 se na stránkách National Geographic (WildlifeWatch), World Animal Protection, Traffic a dokonce i na českém portálu Ekolist objevila zpráva, že Instagram bude od tohoto data při vyhledávání příspěvků týkajících se ilegálních aktivit se zvířaty upozorňovat uživatele na nevhodnost obsahu a dále je odkazovat na stránky, kde se můžou dočíst podrobněji o celé problematice. Vyzývají tak širokou veřejnost, aby se zamyslela nad příspěvky, které publikují, nebo které si prohlíží a věnovali tak větší pozornost širším souvislostem skrývajících se za fotkami s roztomilými zvířátky. Upozorňují, že zvířata, se kterými se chtějí vyfotit, pomazlit nebo obchodovat může být upytlačené z divoké přírody, týrané a že následkem toho ohrožují vzácné druhy živočichů a zvířat.
Jak to tedy přesně funguje? Kdo aplikaci Instagram příliš nezná, by se měl nejdříve seznámit s výrazem „hashtag“. Jedná se o jakési klíčové slovo nebo heslo začínající symbolem mřížky (#), které uživatelé publikují společně se svými fotkami, aby je tak mohli ostatní lépe dohledat. Jako příklad v našem případě to může být třeba #slothselfie (selfie s lenochodem) nebo #exoticanimalforsale (exotická zvířata na prodej). Lidé jsou ve vymýšlení hastagů velmi kreativní a Instagram dnes identifikuje stovky různých hashtagů v různých jazycích včetně místních jazyků Thajska a Indonésie a snaží se rozvíjet další. Jakmile Instagram rozpozná hashtag související s danou tématikou, vyskočí na uživatele varování s odkazem, kde se lidé můžou dočíst více o následcích svého chování.




Takhle vypadá upozornění, které se zobrazí uživateli sdílejícím nebo vyhledávajícím obsah týkající se ilegálních aktivit

Jaké budou další kroky a snahy ke snižování ilegálních aktivit v oblasti volně žijících druhů živočichů Instagram zatím neví. Přesto je to velký krok kupředu a snad ho budou ostatní sociální sítě následovat. Je to právě Instagram a Facebook, který dosud hodně usnadňoval obchodování se zvířaty a zvýšený počet „wildlife selfies“ mohl lidem dodávat dojmu, že se nedopouštějí ničeho špatného. Vývojáři z Instagramu věří, že díky těmto vylepšením se lidé pozastaví, zamyslí a příspěvek třeba vůbec nepublikují. V případě obchodníků se zvířaty se doufá, že velká část z nich usoudí, že tento business už se začíná stávat složitějším a bude lepší od toho dát ruce pryč.


V říjnu 2017 slovenský rapper Rytmus publikoval přípěvek z dovolené v Thajsku s outloněm. Fotku sdílel s komentářem: „Hahahahhaah #ThajskyPatkaň“. Upozornění aplikace se mu v té době ještě nezobrazilo, ale dokonce i jeho vlastní fanoušci, lépe obeznámení se situací, mu dali, co proto a v komentářích se to jen hemží negativními reakcemi. Byl dokonce přímo informován organizací Kukang Rescue Program, která se k jeho fotografii vyjádřila na svojí facebookové stránce, bohužel bez úspěchu: „Rytmus byl přímo kontaktován několika členy záchranného programu Kukang hned po zveřejnění fotografie 20. října. Byl slušně informován o problému ilegálního obchodu se zvířaty, focení se s outloni i samotné kampani "I Am Not Your Toy!" s odkazy na další detailní informace o celé problematice. Rytmus bohužel nijak neodpověděl, všechny informující komentáře smazal a jejich autory následně na svém profilu zablokoval. Od té doby nedošlo z jeho strany k žádné změně, fotografii nadále sdílí, a proto jsme usoudili, že u takto závažného problému ovlivňující ochranu zvířat, musíme o tomto dále informovat přímo i na našich stránkách.“

ZDROJE:







Kukang Rescue Program Facebook - https://cs-cz.facebook.com/project.kukang/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Místo na pivko zajdem na kokos

Deník z Francie: V. Nakažen